Ik Trinamiek, wij Trinamieken. “Stel je voor dat je van Trinamiek een werkwoord maakt en dat iedereen dan begrijpt wat dit precies betekent.” Doelgericht en met een frisse blik stapt Cornelie Kool Trinamiek binnen als nieuwe bestuurder. Cornelie stelt zich voor en deelt haar ambities als leider van Trinamiek.
Bewegen doe je samen
Samen, boeiend onderwijs, pedagogisch tact. Hoe geef je handen en voeten aan de uitgangspunten van Trinamiek? Cornelie kan niet wachten om hier samen met alle Trinamiekers mee aan de slag te gaan. “Wat ik belangrijk vind is dat alle mooie uitgangspunten van Trinamiek ook echt betekenis hebben en houden op de werkvloer. De beweging die hiervoor nodig is maak je samen. Met collega’s, ouders, kinderen stakeholders en andere betrokkenen. Als leider bepaal je niet waar het heen gaat, ik zie mezelf meer als katalysator voor beweging.”
Van verpleegkundige naar juf
Op 48-jarige leeftijd heeft Cornelie al een volle carrière achter de rug. Naar eigen zeggen wilde Cornelie graag het leven leren kennen en koos daarom na haar middelbare school voor een opleiding tot verpleegkundige in het Diakonessenhuis in Utrecht. “Ik hou echt van beroepen: verpleegkundige, leerkracht, banketbakker, loodgieter, begrafenisondernemer en ga zo maar door. Zo’n beroep waarvan je aan een kind kunt uitleggen wat je voor werk doet. Nadat ik mijn opleiding voor verpleegkundige had afgerond volgde ik in de avonduren de PABO. Na het behalen van mijn diploma werkte ik de ene helft van de week als verpleegkundige en de andere helft van de week als kleuterjuf. Ik kon en wilde nog niet kiezen. Na een jaar koos ik toch voor het onderwijs en werd ik fulltime kleuterjuf.
Van kleuterjuf naar onderwijsadviseur
“Al heel snel werd ik naast kleuterjuf ook intern begeleider. Na een aantal jaren werd ik locatieleider van een VSO ZML school. Op zo’n school wordt voortgezet onderwijs verzorgd voor zeer moeilijk lerenden in de leeftijd van 12-20 jaar. Ik was begin 30 en had nog nooit leiding gegeven of in het speciaal onderwijs gewerkt en werd toch aangenomen. Ik hou wel van uitdagingen. In deze tijd is mijn liefde voor leidinggeven en voor speciaal onderwijs tot bloei gekomen.”
“Op deze VSO ZML school werd ik medeontwikkelaar van de Vreedzame School voor ZML. Mijn volgende baan was die van onderwijsadviseur. Vervolgens ben ik als ZZP’er aan de slag gegaan binnen onderwijs en kinderopvang. Ik deed veel verschillende klussen, van leidinggeven aan scholen tot ontwikkel- en kwaliteitstrajecten in onderwijs en kinderopvang. Ook heb ik nog een periode als adviseur Onderwijskwaliteit bij een groot onderwijsbestuur gewerkt. Ik heb door deze verscheidenheid aan werkplekken veel kanten van het onderwijs en de kinderopvang gezien.”
Echtheid in leiderschap
“De vertaling van het verhaal van Trinamiek naar de praktijk, dat is waar het in de kern om gaat,” aldus Cornelie. “Bestuurder zijn gaat voor mij vooral over leiderschap. De vacaturetekst waarin de zoektocht naar een nieuwe bestuurder werd omschreven begon met de zin: we zoeken een echte leider en een inspirerend mens. Toen ik dat las wist ik dat ik moest solliciteren. De waarden en uitgangspunten van Trinamiek liggen dicht bij mijn hart. Ik draag graag bij aan het verder betekenis geven aan deze waarden.”
Soepele overdracht
Cornelie neemt per 1 augustus het stokje over van bestuurder René van Harten, die dan de organisatie gaat verlaten in verband met zijn pensionering. Om te zorgen voor een soepele overdracht start de inwerkprocedure van Cornelie per 1 mei en neemt zij deel als lid van het College van Bestuur.