Ik ben dol op naar de markt gaan. Ik hou ervan om lekker over de markt te slenteren en te kijken wat er allemaal in de kramen ligt. Mooi fruit, verse broodjes, kaas, nootjes en niet te vergeten stroopwafelkruimels. Ik kan het niet laten daar een zakje van te kopen.
Wat ik zo aantrekkelijk vind aan de markt is de sfeer. Over het algemeen zijn mensen die op een markt lopen namelijk prettig relaxed. Ook de (meeste) geuren die er op de markt hangen ruiken lekker. En: ik vind de verkopers eigenlijk altijd zo trots op hun waar. Met plezier en vertrouwen brengen ze hun product aan de mens. Dat vind ik prachtig om te zien.
Als bestuurder voel ik me in een bepaald opzicht ook een marktkoopvrouw. Ik voel me een marktkoopvrouw van de koers van Trinamiek, beschreven in onze Reisgids. Ik zie het namelijk als mijn bestuurlijke verantwoordelijkheid om het verhaal van Trinamiek levend te houden en aan te prijzen. Door er over te praten, door erover in gesprek te blijven. Daarom ga ik de boer op met ons verhaal. Niet als een verkoper met mooie praatjes, maar als iemand die een betekenisvol verhaal graag wil delen en inspiratie toe wil voegen. Waarom? Omdat ik er zo in geloof, in het zijn van een verschilmaker voor kinderen door steeds weer met elkaar het kleine goede te doen. En omdat ik zo trots ben op al onze verschilmakers.
Dat maakt dat ik elk jaar, in de periode tussen mei- en zomervakantie, naar alle schoolteams toe ga om inspiratie te brengen. Ik puzzel dan van tevoren een heel tijdje op wat de essentie van mijn verhaal moet zijn. Dat is een creatief proces waar ik erg van houd.
En dan naar de teams toe, één voor één. Arbeidsintensief, maar belangrijk en verbindend. Onze Reisgids bevat 4 strategische doelen en in mijn teambezoeken stel ik ieder jaar één van de strategische doelen centraal. Dit jaar staat het strategisch doel dat gaat over het ruimte geven aan ouders centraal. De kern van mijn inspiratieronde van dit jaar zit ‘em in de gedachte dat er één ding is wat we universeel met elkaar delen en dat is dat we allemaal kind van een ouder zijn. Ook alle kinderen die we les geven zijn kind van een ouder. En dat we dat zijn, kind van onze ouders, heeft invloed op wie we zijn als mens en ook op wie we zijn als professional. In die relatie spelen grote thema’s een rol: loyaliteit, trouw, onvoorwaardelijkheid, verbinding, geborgenheid, schuld enzovoort, enzovoort.
Tijdens mijn bezoeken aan de teams maak ik dit mooie en ook kwetsbare onderwerp bespreekbaar en onderzoeken we wat dit betekent voor ons handelen en welke vragen er leven.
Ik kijk uit naar mooie ontmoetingen.