Zicht op kwaliteit
Iedere leerling heeft recht op goed onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs is voor een belangrijk deel het gevolg van liefde, enthousiasme, passie en innerlijke betrokkenheid van de leerkrachten. Daarnaast zijn de beschikbare methoden en middelen van belang, evenals een veilige omgeving. Vanuit verschillende invalshoeken kijken we zelf naar de kwaliteit van het onderwijs en we laten anderen meekijken.
Zicht op de kwaliteit van het onderwijs
Uiteraard heeft iedere school zicht op de kwaliteit van het onderwijs dat de school biedt. Dit krijgt de school door:
- het leerlingvolgsysteem waarin de resultaten per leerling worden bijgehouden
- het vergelijken van de jaarlijkse toetsen binnen de school en met andere scholen
- de uitkomsten van de audit
- het rapport van de onderwijsinspectie
- een tevredenheidsonderzoek bij ouders.
Op de website scholenopdekaart zijn per school de resultaten te zien.
Werken aan de kwaliteit van het onderwijs
De leerkrachten van Trinamiek werken samen aan het continue verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs door:
- het planmatig werken aan de doelstellingen van het schoolplan van de school. Deze doelstellingen zijn afgeleid van de reisgids (koers) van Trinamiek
- het volgen van opleidingen en cursussen o.a. bij de Trinamiek Academie
- het uitvoeren van audits en leren van de bevindingen
- het delen van kennis en ervaring in netwerken van leerkrachten
- het uitvoeren van collegiale consultatie en leren van de feedback
- het delen van ‘best practices’ om van elkaar te leren.
Verantwoording van de kwaliteit van het onderwijs
Iedere school rapporteert over de kwaliteit van het onderwijs aan het bestuur van Trinamiek. Het bestuur bezoekt de scholen en gebruikt daarbij een kijkwijzer. Daarnaast legt het bestuur verantwoording af aan de raad van toezicht en aan de onderwijsinspectie.