Jaarverslag Trinamiek 2024
"Terwijl ik de eerste woorden van het voorwoord van dit jaarverslag typ, komt er opeens een regel uit een oud lied uit mijn jeugd naar boven: “Uren, dagen, maanden, jaren, vliegen als een schaduw heen”. Ik heb het even opgezocht. Het is een lied uit 1805 en het werd vaak gezongen in kerken op oudejaarsavond. Het is, vermoed ik, niet voor niks dat deze zin nu bij me naar boven komt. Want voor mij voelt het schrijven van een jaarverslag altijd een beetje als op oudejaarsavond terug kijken op wat er allemaal gebeurd is.
En daarnaast: wat vliegt de tijd. Ook dit jaar is voor mijn gevoel omgevlogen en inmiddels is het komende schooljaar alweer ons laatste schooljaar met onze huidige reisgids.
We blikken terug op een jaar waarin we ons dag in, dag uit, ingespannen hebben om het goede te doen voor kinderen. Vorig jaar schreef ik in dit voorwoord dat we dat deden in een roerige tijd, mondiaal, nationaal en ook in onze sector met alle aanhoudende personele en budgettaire vraagstukken. Die roerige tijd is onveranderd van kracht en zelfs is er sprake van nog een tandje extra roerigheid. De wereld is zeer onrustig, talloze mensen zijn door oorlog en natuurgeweld op drift geraakt. Op verschillende en cruciale plekken staat de democratie onder zware druk. Velen zijn ongerust over hoe het verder moet met onze wereld en met ons als mensheid.
In al die onrust spannen we ons juist én nog steeds in om kinderen een veilige leeromgeving te bieden, een school waarin het goed toeven is en waarin positieve contacten en ervaringen helpen om uit te groeien tot balansvolle volwassenen.
Maar ook in onze onderwijssector worstelen we. De personele tekorten zijn bij lange na nog niet opgelost en tegelijk wordt er heel veel verwacht van het onderwijs, met betrekking tot reken-, taal- en burgerschapsonderwijs. Ook wordt er nog steeds heel veel van onze sector verwacht op het gebied van het bieden van passend en zo inclusief mogelijk onderwijs. Het herstelplan vanuit de overheid is in de maak. Het moet beter, effectiever en efficiënter. Deze opdracht aan het onderwijs gaat gepaard met grote bezuinigingen.
De NPO gelden mogen ingezet worden tot 31 juli 2025. Dat betekent dat we daarop in onze bedrijfsvoering moeten anticiperen. Er zijn ook in 2024 weer subsidies basisvaardigheden toegekend en tegelijk is er nog geen zicht op het structureel opnemen van deze gelden in de onderwijsbegroting. Daarnaast zien we in 2024 in toenemende mate de gevolgen van de vereenvoudigde bekostiging van 2021, waarin onder meer geen rekening gehouden wordt met de leeftijdsopbouw en de salarisopbouw van de medewerkers.
We hebben in 2024 wederom gekozen voor continuïteit van onderwijs. Dat betekent, ondanks alles, geen kinderen naar huis te sturen en het onderwijs zoveel mogelijk door laten gaan. Dit is gelukt en heeft tegelijk meer gekost dan begroot.
Het is niet mijn bedoeling om dit jaarverslag in te leiden met negativiteit. Ik houd van hoop en optimisme en ik heb heel veel vertrouwen in de kracht en de veerkracht van ons als Trinamiek. Maar ik ben wel bezorgd over de opdracht die er ligt voor ons als sector, terwijl er zo gesneden wordt in de benodigde middelen en we zo worstelen met een tekort aan mensen.
Waar ik steeds weer moed uit put, is uit het feit dat wij als Trinamiekers altijd door zullen gaan met het doen van “het kleine goede” op onze eigen kleine plek. Daar heb ik oneindig veel vertrouwen in. Dat is namelijk wat ik zie gebeuren binnen onze scholen en binnen onze organisatie. Dat geeft vertrouwen, te midden van alles wat speelt en op ons afkomt.
Dát is wat echt verschil maakt voor kinderen en daarmee voor de toekomst van onze wereld.
We zien elkaar!"
- Cornelie Kool, Bestuurder Trinamiek
Het jaarverslag, bestaande uit een bestuursverslag en een financieel verslag, is hieronder te downloaden.