Onderwijsmissie en -visie
‘Verschilmakers voor kinderen’
Wij zijn ons er iedere dag van bewust dat het uitmaakt wat we doen en laten, omdat we door ons handelen verschil maken voor kinderen. Wij hebben vertrouwen in de kracht van kinderen. Wij zijn ervan overtuigd dat ieder kind verschil kan maken door in verbinding te zijn met zichzelf en de ander, door zichzelf en de ander te vertrouwen en door zich competent te voelen. Daar zetten wij ons voor in vanuit onze waarden vertrouwen, verbinding en vakmanschap.
In onze scholen en organisatie maken onze medewerkers het verschil voor kinderen, voor elkaar en voor onze omgeving. We verbeteren continu de kwaliteit van ons handelen, waarbij we zoveel mogelijk gebruik maken van wetenschappelijke inzichten, nieuwe inzichten uit de praktijk en van alle kennis en kunde van onze medewerkers. Dit is zichtbaar in ons didactisch en pedagogisch handelen, bij de extra ondersteuning die we bieden en in hoe we leiding geven aan processen, klassen, teams, scholen en de organisatie. Ook is het zichtbaar in de samenwerking die we zoeken en de communicatie met onze omgeving. Op basis van de uitkomsten verbeteren we onze kwaliteit van handelen. Het verschil maken we ook door er gewoon te zijn, met warmte, pedagogisch tact, daadkracht, vakmanschap en vertrouwen. Door ons handelen groeien de kinderen, is er ruimte om zichzelf te zijn en creëren we kansen voor al onze kinderen. Onze kinderen verlaten de basisschool goed toegerust met kennis en allerhande vaardigheden, zichtbaar gegroeid in competenties en met vertrouwen in zichzelf en in de ander.
In onze strategische doelstellingen tot en met schooljaar 2025/2026 leveren we een bijdrage aan een betere wereld met overtuiging en vol vertrouwen dichter bij onze handen en bij ons hart. Omdat het uitmaakt wat we doen en wat we laten in onze scholen, in onze regio, in ons land, in deze wereld. Het werken aan deze strategische doelstellingen symboliseren we als een reis. En om maar in de symboliek te blijven: we noemen de strategische doelstellingen Rome. Wij reizen met elkaar naar Rome. Het mooie is, dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden. En het mooie is ook dat je op verschillende manieren reizen kunt: fietsend, wandelend, met de bus, de trein of liftend. We spreken met elkaar af dat onze reis naar Rome leidt en dat de wijze waarop je reist en welk pad je precies bewandelt aan iedere school of afdeling is. De ontmoeting onderweg is hierin essentieel. Eigen aan Trinamiek is namelijk dat we niet alleen, maar samen reizen.
Het reisgezelschap bestaat uit 450 mensen die bij Trinamiek werken en iedere dag opnieuw het verschil maken. Ook de ruim 4000 kinderen van Trinamiek reizen mee. Ook zij maken het verschil. Door iets te doen, of juist door iets niet te doen. Door iets te leren of af te leren. Door iets te zeggen, of juist te zwijgen. En om deze 4000 kinderen heen staan ouders, familieleden, vriendjes en vriendinnetjes. En ook zij zijn van invloed en daarom belangrijke medereizigers. Oftewel: we gaan op reis samen met 10.000 verschilmakers. Als een inktvlek hebben wij invloed. Grote veranderingen beginnen met kleine stappen in de klas, in de les, op het schoolplein, in de teamkamer, op het sportveld, aan tafel en in de wijk.
De reisgids van Trinamiek beschrijft hoe het symbolische Rome eruit ziet wanneer we onze vier strategische doelstellingen behalen. De strategische doelstellingen zijn met opzet zo geschreven dat ze voldoende ruimte bieden om vanuit deze “hoog-over-doelen” concrete doelen voor scholen en afdelingen te formuleren. De strategische doelen staan voor de richting die we uitgaan en geven aan waar we met elkaar uit willen komen. Ter ondersteuning van de afdelingen en scholen bij het kiezen van de route hebben we het verschilmakersproces ontwikkeld. Het verschilmakersproces bestaat uit het symbolisch opzetten van verschillende brillen terwijl we onderweg zijn naar Rome. Het opzetten van deze brillen helpt ons bij het aanbrengen van focus en structuur.