Sophie de Vrind, leerkracht bij Trinamiekschool De Ark in Ijsselstein, verbleef uit voorzorg tien dagen in thuisquarantaine, nadat zij in contact was geweest met een collega met corona. Toch gaf zij via een digitale verbinding een volledige dag les aan haar dankbare groep 7 in het klaslokaal. Lees hier hoe Sophie dit aanpakte.
Van ‘even gedag zeggen’ naar online taalles
Vanaf woensdag 28 oktober zat Sophie uit voorzorg, gelukkig zonder klachten, in thuisquarantaine. In de eerste week werden haar lessen overgenomen door een vervanger. Op vrijdag wilde ze toch even online gedag zeggen tegen haar klas. ‘Ik vond het wel leuk om mijn klas even te zien en te weten wat er bij de kinderen speelt,’ vertelt Sophie. ‘Normaal geef ik deze klas fulltime les dus ik begon ze al wel te missen. De vervangende leerkracht kwam op het idee om mij de taalles te laten doen. Dit ging eigenlijk prima!’
Volledige online lesdag
Al snel kwam het idee om een volledige dag les te geven. ‘We bespraken dit idee met de kinderen en ook zij wilden dit heel graag. We hebben de kinderen mee laten denken hoe we dit mogelijk konden maken. Via de laptop kon ik nog niet alle leerlingen zien dus na vrijdag is direct een webcam aangeschaft.’
Afgelopen maandag 2 november was het zover. ‘Om kwart voor 8 heb ik even met collega’s ingelogd om te kijken of alles werkte en of alles klaar lag, bijvoorbeeld kopieerwerk. Om kwart over 8 zat ik klaar om de kinderen welkom te heten in de klas. Ze klapten en juichten bij binnenkomst! Ze vonden het heel leuk om op deze wijze les te krijgen.’
Aangepast lesprogramma
Sophie stelde een aangepast lesprogramma samen, waardoor ze een volledige dag les kon geven. ‘Ik ging na welke lessen ik kon geven door mijn scherm te delen. Je legt dan dus uit alsof je op het bord tekent, maar dan op je eigen scherm. Omdat we al eerder les op afstand gaven tijdens de lockdown wist ik al hoe dit moest. Alleen ben ik nu continu aanwezig geweest, tot kwart over 2. In de pauze keken we samen naar het jeugdjournaal, wat ik aanzette op het scherm en deelde met de kinderen. Mijn directe collega in het lokaal naast mij checkte af en toe of het nog goed ging en liep zo nu en dan ook een rondje in de klas voor vragen. Dat was heel fijn, want vragen beantwoorden was voor mij wel lastig op afstand. De individuele begeleiding miste ik wel. Je kunt niet even naast leerlingen zitten om iets uit te leggen met een kladblaadje. Maar de kinderen hebben het echt super gedaan.’
Evaluatie
‘De kinderen waren vooral blij dat ik online les gaf, maar het is ook wel pittig voor ze. Daarom is het goed dat er op dinsdag 3 november weer fysiek iemand voor de klas stond. Vanaf donderdag 5 november sta ik zelf weer voor de groep. Samen met de kinderen gaan we de les van maandag uitgebreider evalueren.’