Op 6 oktober organiseerde onderwijsstichting Trinamiek een nieuwe editie van de Trinamiekdag; het jaarlijks terugkerende event op of rondom De dag van de Leraar, waarbij alle medewerkers samenkomen. Ieder jaar zet Trinamiek een andere doelstelling uit de reisgids (de huidige koers) centraal. Met het zicht op de nieuwe reisbestemming (de nieuwe koers), blikten Trinamiekers dit jaar samen terug en vooruit op een wel heel bijzondere wijze. In samenwerking met Kunst Centraal volgden Trinamiekers verschillende workshops en bezochten verschillende eet- en drinklocaties verspreid door heel IJsselstein.
Inspiratieboost
Om 09.30 stromen de eerste Trinamiekers binnen in de indrukwekkende Sint Nicolaasbasiliek in IJsselstein, de startlocatie van de Trinamiekdag. Bestuurder Cornelie Kool trapt de dag af met een inspirerend openingswoord, waarin ze alle Trinamiekers meegeeft dat we samen de hemel kunnen zijn: “Zoals ontelbare kleine druppels samen de oceaan vormen, vormen al die kleine stukjes vriendelijkheid, begrip, hulp en tolerantie, samen de hemel. Daarmee maken we verschil.” Gevolgd door het welbekende ‘Imagine’ van John Lennon, waarnaar Cornelie in haar toespraak verwijst.
Hierna volgt een Spoken Word onder begeleiding van Jelle Pieters, vakdocent Literatuur van Kunst Centraal. Jelle wordt hierbij muzikaal ondersteund door muzikanten Oihana Aristizabal Puga op de Cello en Lineke Lever op de piano. We sluiten de startbijeenkomst af met een muzikaal intermezzo (soundscape); een samenzang van alle Trinamiekers onder begeleiding van Jeroen Schipper en Marnix Kuipers, vakdocenten muziek van Kunst Centraal die ook al vele jaren samenwerken met verschillende Trinamiekscholen. Om 10.30 eindigt de gezamenlijke dagstart.
17 kunstworkshops verdeeld door IJsselstein
Na afloop van de gezamenlijke opening verplaatsen alle Trinamiekers zich naar de eerste workshop, ergens op één van de 17 bijzondere locaties in IJsselstein. Dit zijn onder andere de kasteeltoren, de molen, de kerk, het museum en een atelier.
Tijdens de Trinamiekdag volgen Trinamiekers twee workshops, waarbij zij in de ochtendworkshop terugblikken op de huidige reisgids en in de middagworkshop vooruitblikken op de nieuwe reisbestemming. Onder begeleiding van verschillende vakdocenten van Kunst Centraal worden hiervoor “muzische werkvormen” ingezet; werkvormen vanuit diverse kunstvakgebieden, zoals dans, theater, muziek en beeldende kunst. Trinamiekers mochten voorafgaand aan de dag hun voorkeursworkshops doorgeven.
Tijdens het terugblikken in de ochtendworkshops staan vragen centraal als: Wat heeft leerkrachten geïnspireerd en waarin konden zij het verschil maken voor kinderen, het team en voor de school? Tijdens het vooruitblikken in de middagworkshop staan vragen centraal als: Wat heeft het kind van de toekomst nodig? Hoe ziet de toekomst eruit en wat betekent dat voor de rol van de leerkracht en de school? Wat betekent dat voor wat wij als Trinamiek moeten doen, omdat het voor de toekomst nodig is?
De innerlijke mens
Rondom het programma konden een lekkernij, een lunch en een borrel natuurlijk niet ontbreken. Alle Trinamiekers ontvingen vouchers om te besteden bij verschillende eet- en drinklocaties ergens in IJsselstein. We sloten de dag gezamenlijk af met een borrel in het Fulcotheater In IJsselstein.
Samen vooruit
Bestuurder Cornelie ziet de Trinamiekdag ieder jaar weer als een unieke kans. “De Trinamiekdag is de enige dag in het jaar waarop je met z’n allen tegelijk energie steekt in het nadenken over onze koers, ons dragende verhaal. Naast dat ik dit als een unieke kans zie, is natuurlijk de onderlinge ontmoeting belangrijk en nemen we ons vak serieus door ook ruimte te maken voor iets verder denken dan onze neus lang is.”
Dit jaar staat de Trinamiekdag in het teken van het terug- en vooruitblikken op de koers. Dat dit niet saai hoeft te zijn, blijkt wel uit de wijze waarop Trinamiek de evaluatie organiseert. “Om evalueren hangt vaak een kwantitatief sfeertje,” zegt Cornelie. “En dat terwijl ik graag wil weten wat medewerkers geraakt heeft, waardoor ze in beweging kwamen, welke impact ons verhaal op hen heeft. Kunst en creativiteit helpen bij het naar boven halen van andere zaken dan alleen de rationele. Daarnaast vinden wij een brede ontwikkeling voor kinderen belangrijk en ervaren wij daarom zelf ook graag de kracht van deze brede ontwikkeling.”
“Wat ik dit jaar bijzonder vind, is de dynamiek van alle verschillende locaties, het geeft een beetje een festivalgevoel. Je ziet weer eens extra wat een mooi stadje IJsselstein is en wat daar allemaal te beleven valt. En de kracht van samen, met zoveel mensen tegelijk nadenken over onze koers, dat is sowieso bijzonder. Ook de samenwerking met Kunst Centraal, ook een extra illustratie van de kracht van samen.”
Trinamiek zet ‘kunst centraal’
De organisatie Kunst Centraal (KC) is al vanaf 2017 betrokken bij alle scholen van Trinamiek binnen het landelijk Cultuureducatie met Kwaliteit programma (CMK). In de periode vanaf 2013 waren al vijf scholen gestart. KC begeleidt de scholen bij het versterken van de cultuurvakken in relatie tot het overige onderwijs. Iedere school heeft een schoolbegeleider vanuit KC die samenwerkt met een cultuurcoördinator en meestal een werkgroep van de school. Samen met de schooldirecteur zetten zij de koers uit voor versterking van de cultuurvakken.
De jarenlange betrokken samenwerking tussen Trinamiek en Kunst Centraal en de wens om een bijzondere invulling te geven aan de Trinamiekdag resulteerde dan ook in het gezamenlijk organiseren en vormgeven van deze editie van Trinamieks jaarlijkse event.
Uniek concept
Voor Jos Bol, CMK-projectleider bij Trinamiek, is dan ook een belangrijke adviserende rol weggelegd in de voorbereidingen voor de Trinamiekdag: “Ik ben gevraagd mee te denken over hoe we het doel van de Trinamiekdag, het terugblikken en vooruitkijken, konden combineren met muzische werkvormen. Ik heb meegedacht over de opzet en de locaties voor de dag en ik zocht en instrueerde passende vakdocenten voor de verschillende workshops. Ik vind het heel uniek dat een bestuur kiest voor een studiedag die helemaal vormgegeven wordt door de kunstvakken. Dat het vertrouwen er is dat de kunstvakken een goede manier zijn om te reflecteren op jezelf, de ander en de wereld. Ik denk dat het ook een gevolg is van een jarenlange samenwerking op basis van kwaliteit en vertrouwen. Ook is het heel leuk dat leerkrachten de culturele plekken van de stad op een speelse manier leren kennen.”
Bekijk hieronder de eerst foto’s:





























































































