Lisanne is vierdejaars pabo student aan de Hogeschool Utrecht en loopt drie dagen per week stage op de Agnesschool. Ze vertelt over haar ervaringen als stagiair en wat ze hieruit meeneemt in de toekomst.
Stage in groep 6
Als vierdejaars pabo student loopt Lisanne stage in groep 6. Al vanaf de tweede stageweek geeft ze zoveel mogelijk lessen aan deze groep. Dit vind ze erg leuk en dat had ze van te voren niet verwacht. Groep 6 en 7 waren namelijk de enige groepen waar ze nog niet eerder stage liep. Ze vond het juist altijd erg mooi om aan de basis te staan van alle vakken. “Ik weet dat als de basis niet goed is, je daar de rest van je schooltijd last van hebt. Ik kwam erachter dat het toch best wel lastig is om deze stevige basis te realiseren. De leerlingen in groep 6 zijn een stuk zelfstandiger, maar nog wel deels afhankelijk van jou als leerkracht.”
Proefjes
Wereldoriëntatie vindt Lisanne het leukst om te geven. “Zelf weet ik redelijk veel over die onderwerpen. Bij voorkeur bied ik ze vakoverstijgend aan en voeg ik leuke proefjes toe. Ik Google vaak proefjes ter inspiratie en voer deze dan uit met mijn klas. Op deze manier kan ik ingewikkelde theorie laten zien met een goed praktijkvoorbeeld. Denk hierbij aan onderwerpen zoals geluid, licht en warmte.”
Cultuureducatie
De werkwijze van de Agnesschool ziet Lisanne als pluspunt. “Veel kinderen hebben een creatieve uitlaatklep nodig. Vaak zeggen ze ‘ik kan het niet’. Ik gebruik dan mijn eigen werken als voorbeeld, dit zorgt ervoor dat de leerlingen gemotiveerder worden.” Lisanne is zelf ook erg creatief en heeft als kind op tekenles gezeten. Op de middelbare school volgde ze veel creatieve vakken. Tot nu toe vindt ze het tekenatelier dat ze heeft verzorgd op de Agnesschool één van de leukste ervaringen tijdens haar stage. “Er viel een atelier uit en toen werd ik gevraagd. Tijdens het atelier ben ik met de kinderen aan de slag gegaan met een drieluik in abstracte vorm. Kinderen willen vaak perfect tekenen, maar abstract is ook kunst.”
Kernwaarden: vakmanschap, vertrouwen en verbinding
Tijdens haar stage voelt Lisanne zich onderdeel van het team, zo wordt ze ook behandeld. Dit vraagt ook verantwoordelijkheid. “Alle docenten zijn oprecht geïnteresseerd in mij als persoon. Het is prettig samenwerken. Ik ben ook aanwezig bij studiedagen en vergaderingen als dit gewenst is.” De kernwaarden van Trinamiek ziet ze ook terugkomen.“Je ziet dat docenten op school capabel zijn, dat ze weten waar ze over spreken. Ze geven mij gewoon het vertrouwen dat ik het kan.”
De Agnesschool als stageplek
Als Lisanne dichter bij de Agnesschool zou wonen, dan zou ze hier zeker willen blijven werken na haar afstuderen. “Wat ik zo mooi vind aan de Agnesschool is dat het een kleine school is. Veel mensen uit het team werken er al lang en blijven ook. De lijntjes zijn kort, je kent elkaar bij naam. Dat maakt dat je heel makkelijk contact maakt met elkaar.” Ook heeft de Agnesschool een vakdocent voor drama en atelier. Dit vindt Lisanne als kunstliefhebber van grote meerwaarde. In verband met corona kan de vakdocent niet meer in de klas komen. Dit vangt Lisanne op door de les af en toe zelf te geven of door een filmpje dat ze doorgestuurd krijgt van de vakdocent te laten zien.