Sinds 2017 hebben alle leerlingen van de St. Victor een groen schoolplein, een heus speelparadijs voor de leerlingen. Hier heeft de school tot op de dag van vandaag nog veel plezier van. Kleuterjuf Stans Goedhart, lid van de schoolpleincommissie, vertelt over de totstandkoming van het schoolplein, hoe het plein een blijvend succes blijkt en hoe het zich nog steeds ontwikkelt.
Voor de renovatie bestond het schoolplein alleen maar uit tegels. Vanaf 2016 is een begin gemaakt aan de renovatie van het plein bij het deel waar de bovenbouw speelt. In 2017 is het hele plein aangepakt en omgetoverd tot een groen speelparadijs.
Uitdagender
‘We wilden destijds vooral dat het plein uitdagender zou worden voor de kinderen’, vertelt Stans Goedhart, kleuterjuf bij de St. Victorschool en lid van de schoolpleincommissie. ‘Zowel sociaal gezien als om in te spelen op de fysieke bewegingsdrang van kinderen. We wilden ze laten exploreren in de natuur. Zo is het plan ontstaan.’
Het plein
‘De natuur is nu veel meer aanwezig op het plein. We hebben een moestuintje, houten bakken om een schooltuintje in te beginnen, tuintjes met bloemen, hutten van wilgentenen, fruitbomen en klimbomen. Van de tegels die eruit zijn gehaald is een tribune gemaakt. Ook zijn er klimblokken, een voetbalveld, een klimmuur, tennistafel, zandbak, een rek om aan te duikelen en, niet te vergeten, de favoriete schommel. Die is echt gaaf en gaat loeihard! Dit alles zorgt ervoor dat kinderen echt ontspannen en leuk spelen. Dat gun ik ze ook echt. Er zijn merkbaar minder ruzies. Ook leerkrachten zijn meer ontspannen.’
Totstandkoming
‘Samen met leerkrachten, actieve ouders en leerlingen hebben we gebrainstormd over hoe het plein eruit moest komen te zien. We wilden voor ieder wat wils. Zo wilden voetballers een voetbalveld, maar wilden we bijvoorbeeld ook voor kinderen met autisme stille plekjes creëren. Met de kinderen maakten we een moodboard en legden dit voor aan ouders en het team. Vervolgens is het plan uitgevoerd.’
Donaties en vrijwilligers
De school wist het project via vele wegen de financieren. ‘In de omgeving van de school wonen veel mensen met eigen bedrijven, zoals timmermannen en hoveniers. Zij hebben geholpen en gedoneerd. Ook een kleuterjuf die met pensioen ging en een hart heeft voor dit project doneerde een klimboom. Daarnaast zijn er tijdens de NLdoet-dag veel ouders in actie gekomen om te helpen. Van NLdoet kun je een bijdrage aanvragen van 350 euro die je bijvoorbeeld mag besteden aan zand voor de zandbak of iets anders om het plein mee op te vrolijken. Daarnaast is een moeder werkzaam bij natuurmonumenten en weet veel over de natuur. Zij hielp ons met een subsidie voor dit project.’
Educatief
Volgens Stans leent het schoolplein zich erg goed voor educatie. ‘Soms geven we buiten les. Jantje Beton regelt bijvoorbeeld een buitenlesdag. We ontvangen dan taal – en rekenspellen voor buiten. Bij mooi weer picknicken we ook op het schoolplein. Het onderhoud van de tuintjes doe ik soms samen met de kinderen. Ze komen me ook helpen als ik aan het vegen ben en ze ruimen graag de spullen mee op. Daar hebben ze dan echt zin in. Die betrokkenheid, dat vind ik gaaf! Gelukkig krijgen we ook hulp van twee moeders die twee keer per jaar de wilgen flink snoeien en de hutjes even nalopen. Eén vrijwilliger houdt structureel de tuintjes bij.’
Verder ontwikkelen
‘De schoolpleincommissie bestaat nu uit twee fanatieke ouders, de directeur en mijzelf. Laatst hebben we weer bij elkaar gezeten om te overleggen over wat nog meer kan op het schoolplein. Zo is het in de zomer erg warm op het schoolplein. Misschien kunnen we een tarp ophangen. Ook willen we de moestuintjes nog meer onder de aandacht brengen. We merken dat we vaak in de zomervakantie kunnen oogsten. Om met kinderen in de herfst te oogsten kunnen we bijvoorbeeld kiezen voor aardappelen, boerenkool of bieten.’ Het plein blijkt vandaag nog steeds een succes. Stans blijft enthousiast om het plein verder te ontwikkelen.