Babs van Herreveld, leerkracht in groep 1 en 2 op De Egbertusschool, wordt opgeleid tot innovator tijdens haar master leren en innoveren. Opgedane kennis weet zij samen met het team direct te vertalen naar de praktijk. Samen zetten zij een innovatietraject in om eigenaarschap bij leerlingen te vergroten door het leerkrachtgedrag onder de loop te nemen. Een mooi project met zichtbaar resultaat. Babs vertelt over de werkwijze en effecten van dit traject en haar eigen persoonlijke ontwikkeling.
Meer uitdaging
Begin 2018 startte Babs als leerkracht op de Egbertusschool. ‘Toen ik in het onderwijs begon, vond ik het erg leuk om voor de klas te staan,’ vertelt Babs. ‘Al snel merkte ik dat ik toch meer uitdaging zocht, maar ik wist niet direct wat me dan leuk leek. Ik hou van vernieuwingen en ben altijd op zoek naar manieren om onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op onze leerlingen. Zo kwam ik terecht bij de master leren en innoveren en kreeg ik de kans om deze opleiding te gaan volgen.’
Eigenaarschap vergroten
In 2019 begon Babs aan de opleiding aan de Marnix Academie in Utrecht. ‘Tijdens de opleiding leer ik alles over vernieuwingsprocessen binnen een school en hoe hier leiding aan te geven. Dit passen we direct toe in de praktijk. Bij De Egbertusschool hebben we er als team voor gekozen om ons te richten op het vergroten van eigenaarschap bij leerlingen. Dit doen we door effectieve feedback te geven, bijvoorbeeld door een wedervraag te stellen. Geeft een leerling aan dat hij geen pen heeft? Dan geef ik niet direct een nieuwe, maar vraag ik hoe hij dit zelf zou oplossen. De regie ligt dus bij de leerling en niet bij mij, waardoor hij oplossingsgericht leert denken en zo meer eigenschap ervaart. Het zit hem echt in de kleine dingen.’
Leerlingen zelfstandiger
Volgens Babs is het nog te vroeg om schoolbreed over de resultaten te spreken, maar zelf merkt zij al verschil. ‘In ieder geval merk ik dat leerlingen in mijn klas heel zelfstandig zijn. Je ziet ook dat leerkrachten hun eigen vragen gaan verbeteren, waardoor leerlingen zich steeds meer realiseren dat ze dingen zelf kunnen oplossen. Dat is leuk om te zien.’
Leren van en met elkaar
Babs benadrukt dat ze dit traject niet alleen doorloopt, maar echt samen met haar collega’s. ‘We werken in vijf groepen van drie collega’s aan dit traject: 2 collega’s per groep en ik als innovator. Binnen de kaders van het traject, dus het geven van effectieve feedback, hebben we ieder eigen leerdoelen opgesteld. Waar het voor de een bijvoorbeeld belangrijk is om klassenstructuur aan te brengen, wil de ander zich richten op het stellen van de juiste vragen. We leren van en met elkaar door tijdens de lessen te filmen en elkaar te voorzien van feedback.’
Studie is het waard!
In juni 2021 hoopt Babs af te studeren, waarna zij officieel is opgeleid als (team)coach en om leiding te geven bij innovatietrajecten. ‘Het is een pittige studie van 20 uur in de week. Dit volg ik naast het lesgeven en ben dus gemiddeld 44 uur in de week bezig. Je moet het dus echt graag willen. Maar laatst vroeg een collega aan mij of ik de studie niet was gaan volgen als ik dit allemaal had geweten. Mijn antwoord? Nee, dit had ik echt niet willen missen. Het is het zo waard! Als innovator op een school krijg je toch ook een andere rol. En daarnaast heb ik veel kennis opgedaan en ben ik ook als persoon echt gegroeid. Als je het als leerkracht leuk vindt om verder te kijken dan je eigen klas zou ik het je echt aanraden.’
Chaos is goed
Een mooie les geleerd uit dit traject en haar studie vond Babs: ‘Chaos is soms goed. Dit hoort bij verandering en daar ontstaan heel mooie dingen uit. Kleur dus vooral niet binnen de lijntjes, zie deze mooie dingen in de chaos en neem het mee.’