De toekomst is hoopvol. Dat is de boodschap die bestuurder Cornelie Kool met het zelfgeschreven sprookje wil overbrengen op kinderen. Geïnspireerd door het onzekere toekomstbeeld van kinderen ontstond het door leerlingen geïllustreerde boek: ‘Dappere Druppel maakt verschil’. Cornelie vertelt over de totstandkoming en de gedachten achter het sprookje.
Er was eens een druppel op de gloeiende plaat…
Zo begint het sprookje, waarin ‘Druppel’ als een levend wezen wordt beschouwd. Druppel is klaar met de hopeloosheid van de wereld en komt in actie. Hij wil iets betekenen en beleeft allerlei avonturen, waarin hij met kleine dingen het verschil maakt. Cornelie vertelt hoe kinderen haar inspireerden dit sprookje te schrijven: “Tijdens een verjaardagslunch sprak ik met mijn nichtje van 10 jaar over de toekomst van de wereld. Ze bleek best bezorgd te zijn over hoe het verder moet met de wereld. Omdat ze net als haar tante van schrijven houdt, vroeg ik haar hier een gedichtje over te schrijven. Ik las de zorgen door haar woorden heen en realiseerde me dat vast en zeker meer kinderen deze zorgen delen. Daarom vroeg ik ook binnen Trinamiek een aantal leerlingen een gedicht te schrijven over de toekomst van de wereld. Deze gedichten bevestigden mijn gevoel: er is behoefte aan een hoopvol verhaal.”
Prachtige troep
“Dit gevoel werd nog eens bevestigd tijdens de zomervakantie in 2023. Ik zat aan een strand in Italië, keek om me heen en zag overal troep. Lollystokjes, dopjes, stukjes ballon en zelfs kapotte tafels en stoelen. Ik pakte wat afval op en begon het te sorteren. Het werd een kleurenpalet aan afval, bijna een kunstwerk! Van iets naars maakte ik iets moois. Uiteindelijk heb ik wat afval meegenomen, het voelde als een druppel op de gloeiende plaat. Ik filosofeerde hierover en bedacht me: wat zou ik kinderen van nu graag hoop geven over dat het uitmaakt wat ze doen of laten, hoe klein het ook is. Met de bezorgde verhalen van kinderen nog vers in mijn achterhoofd, voelde ik dat ik een sprookje wilde gaan schrijven over een druppel op de gloeiende plaat.”
Kleine bijdrage, groot verschil
Om rondom het welbekende spreekwoord een betekenisvol sprookje te kunnen schrijven, ging Cornelie op onderzoek uit: “Ik stuitte op een uitspraak van Newton, een natuurkundige. Hij zegt: ‘What we know is a drop, what we don’t know is an ocean’. Ik vond deze uitspraak mooi, symbolisch en geheimzinnig. Dit is wat ik zeggen wil, dacht ik. Je ziet het kleine wel, maar de grote gevolgen van alle kleine druppels bij elkaar zie je niet. Als je dit betrekt op de wereld waarin we leven: wat je ziet is geweld, oorlogen en natuurrampen. Je wordt bijna angstig van de onvoorspelbaarheid ervan en het lijkt of je hierop geen invloed kunt hebben. De wereld schreeuwt om een beetje hoop, vrede en verbinding. ik geloof erin dat het uitmaakt wat je doet.”
De jonge jongen, de oude vrouw en het kwetsbare vogeltje
De druppel op de gloeiende plaat is niet het enige symbool dat je in het boek terugvindt. Cornelie vertelt over drie belangrijke groepen die in het sprookje worden vertegenwoordigd: “In het boek lees je over een jonge jongen, een oude vrouw en een kwetsbaar vogeltje. De jonge jongen staat symbool voor de toekomst, de oude vrouw voor de wijsheid en het dier voor de natuur. Het is aan ons om hier goed mee om te gaan. In het sprookje maakt Druppel met kleine handelingen een groot verschil voor deze personages.”
Op de schouders van reuzen
Newton blijkt nog een uitspraak gedaan te hebben die Cornelie inspireerde tijdens haar schrijfproces: “Newton zei: ‘Als ik verder heb gekeken dan anderen, dan was dit doordat ik op de schouders van reuzen stond.’ In het sprookje klimt de jonge jongen op de schouders van Druppel om appels te kunnen plukken. Een belangrijk onderwijsdoel vind ik dat je verder leert te kijken dan anderen en een ander ook kunt helpen door hem of haar symbolisch op je schouders te zetten.”
Voor kinderen door kinderen
Het sprookje is geïllustreerd door kinderen, iets waar Cornelie trots op is: “Ik vind het echt fantastisch dat kinderen de tekeningen bij het sprookje hebben gemaakt. Ik had het niet anders gewild. Het is zo leuk om Druppel geboren te zien worden door de bril van kinderen. Opeens is hij een personage. Het is ook leuk dat ieder kind Druppel anders interpreteert. Dit laat ook zien dat er ruimte is voor diversiteit. ‘Be your own drop’.”
Een eigen schrijfflow
Het is niet de eerste keer dat Cornelie haar pen het werk laat doen: “Ik hou enorm van verhalen, zowel van ze te lezen als ze te schrijven. In het verleden schreef ik de tekst voor een prentenboek over hechtingsvraagstukken bij kinderen. Ook schreef ik al eerder sprookjes, waarmee ik scholen hielp hun missie en visie onder de aandacht te brengen. Het leuke aan sprookjes vind ik dat het uiteindelijk altijd goed afloopt, wat in dit sprookje over Druppel natuurlijk ook het geval is.”
“Een paar maanden geleden ben ik vijf dagen het klooster ingegaan om aan mijn schrijfskills te werken. Hier heb ik echt geleerd om vanuit een flow te schrijven en je pen het werk te laten doen. Ik oefen het schrijven nog bijna iedere dag door in 10 minuten een verhaal op papier te zetten aan de hand van één woord.”
Een creatief proces
Voor Cornelie was het schrijven van dit sprookje een creatief proces: “ Soms schreef ik een stukje, legde ik het weer weg en begon ik later weer helemaal opnieuw vanuit een heel andere insteek. Soms schreef ik op mijn telefoon al lopend in het bos. Soms zette ik een timer op 30 minuten en dwong ik mezelf om aan een stuk door te schrijven. Ik hou ervan hoe ik mijn brein deze creatieve ervaring kan geven. In totaal heb ik er denk ik vier à vijf uur over gedaan om het te schrijven. Tussendoor vroeg ik ook feedback aan een collega. Ook las ik het voor aan mijn nichtje, die mij als eerste inspireerde het sprookje te gaan schrijven. Het was leuk om van haar feedback te ontvangen. Dankzij haar verduidelijkt een inleiding nu wat een druppel op de gloeiende plaat eigenlijk betekent.”
Persoonlijke drijfveren
Het goede willen doen, dat zit er bij Cornelie al van jongs af aan in: “Door oog te hebben voor anderen zorg je dat het net even wat beter kan zijn op je eigen kleine plek op deze wereld. Met deze wetenschap ben ik groot gebracht en dit is dan ook een rode draad in mijn leven. Dit sluit ook aan bij de mens die ik ben, optimistisch en hoopvol. Vanuit deze waarden wil ik iets bijdragen aan een betere wereld. De joodse filosoof Levinas noemt dit ‘het kleine goede’. Ik geloof hartstochtelijk in het grote effect van het het kleine goede.”
Hart-en-handen-zwaan-kleef-aan-doorgeef-machine
Cornelies persoonlijke drijfveren bieden ook een belangrijke basis voor haar rol als bestuurder: “Ik geloof dat ik verschil kan maken voor kinderen door het hart en de handen van schoolleiders heen en schoolleiders weer door het hart en de handen van leerkrachten heen. En kinderen ontwikkelen zich mede door de handen en het hart van leerkrachten heen. In onze reisgids, de koers van Trinamiek, noemde ik het werken aan onze kwaliteit van handelen al eerder een hart-en-handen-zwaan-kleef-aan-doorgeef-machine. Het sprookje sluit ook helemaal aan bij de missie van Trinamiek: het verschil maken voor kinderen. We kijken naar hoe we elke dag, in dit kleine stukje wereld waarin we leven, het verschil kunnen maken.”
Invloed
“Mijn wens voor kinderen is dat zij zich niet blindstaren op alles wat er misgaat in de wereld, maar dat zij voelen dat zij zelf invloed hebben op de toekomst. Het sprookje biedt realistische voorbeelden voor wat je wél kunt doen. Het laat zien dat je als individu iedere dag veel kunt betekenen en ook anderen kunt inspireren. Ik ben ervan overtuigd dat als we op veel kleine plekken veel kleine dingen doen, het aanzien van de wereld verandert.”
–
Het sprookje is een uitgave van Trinamiek. Alle medewerkers en leerlingen ontvangen een exemplaar.