Op vrijdag 26 maart organiseerde basisschool Blink de ouderkring, waarin een aantal ouders en de schoolleider een open gesprek voeren. De kring bespreekt hier onder andere een actielijst en blikt terug op georganiseerde activiteiten. Deze bijeenkomst organiseren de ouders vijf à zes keer per jaar. Wat betekent ouderbetrokkenheid voor basisschool Blink? En hoe geeft de school hier praktische invulling aan? De ouders en Marjon Smits, de schoolleider van Blink, geven een kijkje in de keuken.
Blink beschrijft in de schoolgids ouderbetrokkenheid aan de hand van vier aspecten, namelijk: meeleven, meehelpen, meedenken en meebeslissen. Er wordt ook wel gesproken over ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie. Ouders hebben niet alleen tijdens 10-minuten gesprekken contact met de leerkracht, maar hier is ook de gelegenheid voor als zij ‘s ochtends hun kind naar school brengen. De ouderparticipatie uit zich in de meer praktische kant, ouders helpen bij het organiseren en coördineren van activiteiten en nemen deel aan verschillende inhoudelijke kringen.
Meer dan alleen ouderhulp
Marjon Smits, schoolleider van Blink, ziet ouderbetrokkenheid op Blink als volgt. “Ouderbetrokkenheid is breder dan alleen ouderhulp. Natuurlijk is ouderhulp echt heel fijn en ook onmisbaar voor een school. Ouderbetrokkenheid gaat meer over het kind, dat we daar korte lijnen over houden. Dat vind ik een hele belangrijke. Wat ik zelf ook heel fijn vind in de ouderkringen en de MR, dat we heel open over allerlei dingen die in de school spelen kunnen praten. Ook kan ik mijn zorgen neerleggen en ouders vragen om met me mee te denken. We hebben verschillende kringen. Er is wel afgesproken wie waar verantwoordelijk voor is, want anders wordt het natuurlijk heel ingewikkeld. Maar we kunnen elkaar wel adviseren. Dat houdt ons ook scherp. Het is fijn dat we gelijkwaardig zijn met de ouders.”
De ouders bevestigen wat Marjon vertelt over ouderbetrokkenheid. “Het is vooral heel fijn om je kind te kunnen zien opgroeien en ontwikkelen op school. We hebben als ouders goed contact met elkaar en kennen bijna alle ouders en kinderen van de school. Thuis en school zijn geen verschillende werelden. Dat de begeleiders en ook Marjon zo makkelijk benaderbaar zijn maakt dat je meer betrokken bent bij je kind.”
Ouderbetrokkenheid in de praktijk
De ouders die deelnemen aan de ouderkring dragen naast deze kring ook nog op een andere manier bij aan de ouderparticipatie. Hierbij kan gedacht worden aan: muzieklessen geven als workshopleider, puntjes op de i zetten van de nieuwsbrief, deelname aan andere vaste kringen en organisatie en coördinatie van het kamp. Eén van de ouders geeft aan dat ouderbetrokkenheid valt of staat bij openheid. “Op Blink is er in grote mate sprake van openheid en hierdoor voel ik me ook uitgenodigd om het aan te kaarten als ik ergens mee zit.”