Jimmy Joe (7 jaar) zit in groep 3 op basisschool De Opstap en is de eerste leerling met het Syndroom van Down die het reguliere onderwijs volgt binnen Trinamiek. Jimmy Joe maakt veel progressie en is erg geliefd bij zijn medeleerlingen. Vandaag vertellen zijn moeder, leerkracht, intern begeleider en persoonlijk begeleider over de wijze waarop passend onderwijs wordt gegeven, de mooie en leerzame momenten en over de uitdagingen waar zij mee te maken krijgen.
Geschikt voor regulier onderwijs
Bij de keuze voor een basisschool kozen de ouders van Jimmy Joe bewust voor een reguliere basisschool. ‘Toen we er bij de geboorte achter kwamen dat Jimmy Joe het Syndroom van Down heeft, was dit even een schok,’ vertelt Marloes Piek, moeder van Jimmy Joe. ‘Je ziet beelden voor je van kinderen die worden opgehaald met een busje om naar school te gaan. Jouw kind hoort bij de kinderen die anders zijn. Een fijne kinderarts vertelde ons dat 50 tot 60 procent van de kinderen met down mogelijk kunnen starten op het reguliere onderwijs. Jimmy Joe bleek hiervoor geschikt! We wilden niets liever dan dat dat Jimmy Joe aansluiting zou vinden bij kinderen uit de omgeving. We hebben dan ook het reguliere pad bewandeld en kwamen terecht bij basisschool De Opstap, een school bij ons in de buurt. Ook al had De Opstap hier geen ervaring mee, de school stond hiervoor open. We zijn met open armen ontvangen.’
Rituelen en patronen
‘Sinds Jimmy Joe naar de peuterspeelzaal gaat hebben we thuis al begeleiding om zijn ontwikkeling te stimuleren,’ vertelt Marloes. Ook Nathalie van Schaik, intern begeleider bij De Opstap, was al vanaf deze periode bij Jimmy Joe betrokken. ‘Er zijn al verschillende gesprekken en observaties geweest bij de peuterspeelzaal waar Jimmy Joe heen ging om de ondersteuningsbehoeften in kaart te brengen. Er is veel begeleiding nodig, bijvoorbeeld om dagelijkse rituelen in te sluiten en patronen te structureren. Ons werd geadviseerd om daarop in te zetten, zodat hij goed mee kan doen in de groep.’
Het eerste jaar
Miriam Vilters, van origine kleuteronderwijzeres, is de persoonlijk begeleidster in groep 3 en is al voor het vierde schooljaar betrokken bij de ontwikkeling van Jimmy Joe. ‘In groep 1 had het aanleren van de structuren van de dag prioriteit en het sociale contact met medeleerlingen. In het begin zaten we er echt iedere minuut van de dag bovenop. Dit hebben we in heel kleine stapjes afgebouwd. We kregen hierin ondersteuning van Ambulant Begeleiders van JEK (Je Eigen Keus) die gespecialiseerd zijn in kinderen met het Syndroom van Down. Dit hielp ons ook om vertrouwen te krijgen.’
Veel begeleiding
‘Dit is de andere kant,’ vult Nathalie aan. ‘Het kost veel puzzeltijd om dit te organiseren, omdat je met zoveel begeleiders en betrokkenen te maken hebt. Er is veel overleg nodig zoals met JEK, Profi Pendi, De Onderwijsbegeleiders, leerkrachten en natuurlijk met de ouders. In totaal zijn er ongeveer acht mensen betrokken bij de ontwikkeling van Jimmy Joe.’
Lesmethode
Al vanaf de peuterspeelzaal is Jimmy Joe bezig met Leespraat. ‘Kinderen met het Syndroom van Down zijn vooral visueel ingesteld en onthouden beter,’ vertelt Marloes. ‘Jimmy Joe kan bijvoorbeeld moeite hebben met een woord, maar zodra ik het opschrijf kan hij het goed uitspreken. We zijn nu ook druk bezig om hem zelflezend naar groep 4 te krijgen.’ Ook op school wordt hier goed op ingespeeld. ‘We gebruiken van het begin af aan woordkaartjes,’ vertelt Miriam. ‘En tot op de dag van vandaag ondersteunen we onze woorden met geschreven tekst. Dit helpt Jimmy Joe enorm.’ Nathalie vult aan: ‘Je leert dagelijkse communicatie te herkennen en woorden te visualiseren.’
Investeren
Inmiddels kan Jimmy Joe al steeds beter meekomen in de groep. ‘Het is vooral investeren,’ vertelt Jeanette, leerkracht van groep 3. ‘Miriam steekt bijvoorbeeld extra uren in het voorbereiden van de lessen en iedere dag zijn nog extra handen nodig om uit te leggen hoe dingen gedaan moeten worden.’ Voor zowel Jeannette als Miriam is de grootste uitdaging om Jimmy Joe mee te laten draaien op groepsniveau. ‘Het is voor ons als school ook een uitdaging om Jimmy Joe de hele schoolloopbaan op school af te laten maken,’ vertelt Nathalie. ‘Zo blijven financiële middelen en begeleiding nodig, wat niet altijd vanzelfsprekend is. Maar het geeft wel heel veel voldoening als hij stapjes maakt en dat geeft moed om door te gaan.’
Volledig geaccepteerd in de groep
‘Toen Jimmy Joe bij de kleuters begon was het gedrag nog een probleem en nu is hij heel sociaal,’ vertelt Miriam. ‘Kinderen zijn gek op hem en willen graag met hem spelen. Hij is altijd vrolijk en blij dat hij naar school mag. Echt een lief mannetje.’ ‘Wat ik heel mooi vind is dat Jimmy Joe super sociaal is,’ vertelt zijn moeder. ‘Als een kindje verdrietig is, gaat hij als eerst een doekje en een bekertje water halen om diegene te troosten.’
Dankbaarheid
Marloes is heel dankbaar voor alles wat de school voor Jimmy Joe doet. ‘Er zijn hele directe lijnen met de school. Het is ook heel fijn om te zien dat alle betrokkenen elkaar feilloos weten te vinden als zij ergens tegenaan lopen. Er is nooit strijd. Ik word overal bij betrokken wanneer nodig en als er iets is wordt altijd samen gekeken naar een oplossing. Ik voel me thuis bij en gehoord door De Opstap. Ik hoop dat alle kinderen die een beperking hebben zo’n school mogen treffen.’