Nu kinderen veel thuis achter hun laptops zitten is bewegen en spelen belangrijker dan ooit, vindt ook Mike van IJzendoorn, gymleerkracht bij Trinamiekschool De Opstap in IJsselstein. Mike bedenkt daarom vier keer per week actieve en inspirerende challenges en deelt deze via filmpjes met zijn leerlingen. Deze week vertelt hij hoe zijn challenges tot stand komen en deelt hij één van zijn challenges.
Thuis in beweging
‘Ik ben echt een promotor van beweging, zeker in deze tijd,’ vertelt Mike. ‘Naast de gymlessen valt ook het spelen op het schoolplein nu weg. Leerkrachten geven nu natuurlijk thuisonderwijs dus ook ik ben gaan nadenken hoe ik thuisonderwijs kan geven. Zo kwam ik, in overleg met directeur van de Opstap John van Batenburg, op het idee om filmpjes te gaan maken met challenges voor de kinderen. Hierdoor komen ze spelenderwijs en op een laagdrempelige wijze toch aan een vorm van beweging.’
Toiletrollen als bron van inspiratie
Mike haalt zijn inspiratie overal vandaan. ‘Ik ben gaan kijken wat mogelijk is thuis. Het hamsteren van toiletpapier in het begin van de coronacrisis was een leuke inspiratie! Omdat vrijwel alle kinderen wel een toiletrol bij de hand hebben zijn veel challenges nu met toiletrollen. Soms zie ik op internet leuke ideeën voorbij komen of pluk ik ideeën uit de nieuwsbrief van een sportinstantie. Ik probeer de meeste challenges echter wel zelf te bedenken. Daar komt dan een stukje creativiteit bij kijken. Dat is niet mijn sterkste punt, maar volgens mij gaat het steeds beter!’
Een parcours van kledingstukken
‘Ieder filmpje heeft een verhalende introductie om in te spelen op de beleving. Je staat er niet altijd bij stil, maar in huis zijn er dagelijks veel vormen van beweging mogelijk. Ik bedenk wat kinderen aanspreekt en probeer hen hiermee uit te nodigen om tijdens de lockdown toch in beweging te zijn. Zo laat ik bijvoorbeeld zien hoe ik met een opengeklapte handdoek een wc-rol kan laten vliegen en in een wasmand mik. Of ik haal bestaande sporten en spelletjes naar de huiskamer. Volgende week breng ik bijvoorbeeld hockey naar de woonkamer maar dan met een bezem, een tennisbal en een parcours van kledingstukken. Ik probeer de uitdagingen op maat te maken door drie levels te creëren; van makkelijk naar moeilijk.’
Leuke feedback
Bij De Opstap staat beweging op het dagprogramma van de leerlingen. ‘Kinderen geven zelf invulling aan de challenges,’ vertelt Mike. ‘Ik krijg vaak foto’s en filmpjes toegestuurd van kinderen die trots poseren met een toiletrol of de oefeningen aan het doen zijn. Zo kreeg ik deze week een leuk filmpje van de kinderen uit de noodopvang op school, zij deden het beweegspelletje op het schoolplein. Verder krijg ik veel leuke feedback van leerkrachten.’
Uitdaging
Mike wordt naar eigen zeggen zelf ook voldoende uitgedaagd: ‘Soms ben ik wel een uur aan het nadenken over hoe ik de thuischallenges wil vormgeven. Je hebt nu natuurlijk ook geen materialen uit de gymzaal tot je beschikking en ik wil het wel uitdagend genoeg maken. Mijn vriendin filmt alle challenges dus is nu dagelijks mijn persoonlijke assistent. Het is even wennen, maar ik vind het heel leuk om te doen. Met alle digitale mogelijkheden zie ik het ook als een stukje innovatie voor het sport- en bewegingsonderwijs. Ik probeer de challenges zelf uit en doe op de filmpjes voor hoe het moet, ook de moeilijke dingen. Soms lukt een challenge mij ook niet, maar ook dit laat ik zien. Fouten maken mag en dit beeld wil ik dan ook geven. De challenge hoeft niet perfect uitgevoerd te worden, deelnemen en plezier hebben staat ten alle tijden centraal.’